Devon Horse show

Förra lördagen var jag på Devon Horse show med min kompis Kim från Holland! Åh, sån hästnörd som jag är så var det härligt att se ryttare, hästar och känna doften av häst :)

Det var ingen super "horse show", men vi såg iallafall en hoppklass och någon bedömnings-tävling av några amerikanska hästraser.

Jag granskade ryttarna i hopptävlingen och jämförde med Sverige:
- Majoriteten använder vojlock och inte schabrak
- Nästan inga hästar hade benskydd
- Ryttarna var väldigt försiktiga med hjälperna och hade lätt sits- de såg ut som nybörjare (fast det var de ju inte)
- Hästarna gick med sänkta huvuden och var inte alls som de hetsiga hästarna på tävlingar hemma utan jättelugna
- På prisutdelningen kom de in gående jämte hästarna (som inte längre hade sadel på sig)


Hej här kommer jag..


Devon horse show är tydligen USA:s största och äldsta utomhustävling där flera olika hästraser deltar


Liten amerikansk marknad- "country fair"


The winner takes it all..


Drömhästen (superglansig in real life)

HAHA, nu såg jag att hästen på översta bilden (typ den enda jag fotade när de hoppade) är samma som vann!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0