Statue of Liberty

New York och Frihetsgudinnan såklart!



Jag och Julia åkte in till NYC igår, tidigt. Det var hett ute, men vi var inte på Times Square där de flesta turisterna håller till, så vi överlevde gott och väl.

Dagens mål var Frihetsgudinnan som står på Liberty Island, så vi tog färjan som går dit och fick möta henne face to face. Tyvärr kunde vi inte gå upp i kronan (ja, de har öppnat den igen! Det är också anledningen till att det är slutsålt i månader (år?) i förväg..) Men det var ändå coolt att vara där och ta massa bilder.

Därefter åkte vi vidare till nästa ö, Ellis Island. Det var dit alla immigranter kom och fick veta om de fick komma in i landet och få sin american dream uppfylld eller inte. Jag kunde inte låta bli att också känna lite mig som en immigrant hehe. "Halsa dem Darhemma" stod det på en skylt.

Tillbaka på Manhattan tog vi subway upp till underbara underbara Central Park. Vi köpte med oss fika och satte oss i skuggan. Efter massa bilar, avgaser och folk är det så skönt att sätta sig där inne bland alla träd och gröna gräsmattor. Trots att det är så mycket folk där inne som joggar, cyklar eller ligger i gräset är det ändå så sjukt avslappnande stämning!

Innan vi skulle hem ville vi gå till slottet som ligger i parken. Vet ni hur stort Central Park är egentligen? och visste ni att det finns både ett slott, en stor sjö och en "swedish cottage" därinne? Alltså är det inte lätt att hitta och det gjorde vi inte heller när vi skulle till slottet. Vi kan skylla på tidsbrist också.

I central park tror jag också att jag såg en svensk kändis. Han kom gåendes med två barn som cyklade och på tröjan stod det Sverige. Jag liksom fastnade med blicken där. Han såg professionell ut men jag kan inte säga vem det var. Någon sportkändis kanske? Som bor i NYC? Och har barn? Nää kanske det var någon helt annan..



Mäktig!


Manhattans skyline


Jag var ju tvungen att visa att Sverige var in da house


Har vi snapple hemma? Godaste!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0