Amish people

Igår drog jag och tjejerna iväg till Lancaster för att besöka amishfolket. Ett folkslag som kom från Tyskland från början och nu lever de en väldigt gammaldags livsstil. Allt från klädsel till att klara sig utan elektricitet.

Först trodde jag att det skulle vara väldigt turistaktigt, men nej så fel jag hade. Vi var verkligen ute där dessa människor bor och det kändes så overkligt när de körde förbi med dessa svarta häst- och vagnskärror. Inget för att locka turister, utan deras vardagliga väg att ta sig fram.

Det första vi gjorde var att gå på en guidad tur, inte i ett riktigt amish-hus, men i ett som är likadant inrett. Det var kanske fyra personer till så nästan inga turister alls förutom oss! Guiden sa att amish aldrig tar foton på varandra, man får inte ta kort på deras ansikten. Vad var inte det första vi hade gjort då? Jo, när vi kommit körandes och såg en av de första vagnarna körde vi upp jämte och Wiebke stack ut kameran mitt framför ansiktet på amishmänniskorna i vagnen och smällde av en blixt. Deras miner nu när jag tänker i efterhand- oskyldiga och frågandes.

Efter turen hittade vi ett ställe där man kunde åka med i en amish-vagn och hon som körde hästarna berättade lite mer om folket.



Mot Lancaster!


Vår guide och här ser ni den typen av kläder amish ALLTID har på sig.


Först såg vi denna skylten..


... sen knackade vi på och frågade om man kunde åka med!


Lollo, jag, Marlene


De tar sig alltid fram med häst- och vagn, :D

Ni kommer tro att jag är galen nu, men efter amish åt vi på en restaurang med buffé. Och jag är ärlig när jag säger att jag åt iallafall lite av allt detta:

Potatissoppa, chilisoppa, bakad potatis, chicken nugget, pommes, grönsaker, frukt, kyckling, potatismos, mac & cheese, skinka, kycklingpastej, bagel, bröd, våffla, glass, chokladdopp, blåbärspaj och en kaka.

Hahaha, vi höll på att dö efteråt. Hem var också ett litet äventyr, med Marlene bakom ratten, men så kul vi hade!


Kommentarer
Postat av: Lollo

hahaha, jag missade chicken nuggets och pommes, va faaaan D: men den måltiden var INTE att leka med, hahah

2011-01-18 @ 02:59:47
URL: http://lollohellobaby.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0