Stockholm is great

Resan till Stockholm har varit great!

Flygningen upp gick bra, inga problem, och det var kul att titta ner på alla samhällen man åkte förbi i mörkret. Tycker om känslan när flyget ska starta :) 

Jag anlände på Arlanda och hittade ut till kusin K. Han körde hem mig i sin bil, som verkligen såg ut som man hade kapat av den på mitten, en halv bil, det var bara två platser i den haha.

Nästa dag (igår) var jag uppe tidigt för att ta tunnelbana och buss till Amerikanska ambassaden. Mitt lokalsinne måste vara helt fantastiskt för jag gick inte fel en enda gång eller missade något ;) Så jag var där halv åtta, vilket var en halvtimme innan jag hade tiden bokad. Det var också tänkt att jag skulle vara där så tidigt eftersom de rekommenderade det.

När jag steg av bussen vid "ambassaderna" så visste jag först inte vilket hus som var USA:s, men när jag kollade efter var det inte så svårt att se. De hade nämligen ett högt järnstaket, vakter och en amerikansk flagga högt uppe i en flaggstång. Redan då fick jag känslan över hur patriotiska och försvarsinriktade amerikanerna är.

Det var bara en till man som kom dit samtidigt som jag. Men det jag inte visste var att de öppnade åtta och man fick inte komma in tidigare. Det var så sjukt kallt!

Men what to do? Det var bara att stå och vänta och det som var bra med att jag kom tidigt var att jag var tvåa i kön och sedan kom det fler och fler och hur många som helst som skulle ha visum.

Vid åtta släppte de in han som var före mig. Såklart fick bara en i taget komma fram till säkerhetskontrollen i ett hus. Vi andra stod i kön 20 meter bort.

Sen var det min tur att gå fram till vakten utanför säkerhetskontroll-huset. Han ville se en massa papper och jag frös så mycket om fingrarna så det tog lite tid. Så frågade han om jag hade ett frankerat kuvert. Ja, sa jag. Tystnad. "Can I see it? (tittar på mig) ... please?", sa han. "Yeah", sa jag lite trögfattat. 

Men sen gick allt bra, det var lite blandat svenska och engelska. Jag var den första som de ropad upp inne i det riktiga huset. Lät lite kul när de sa mitt namn på engelska. Sen var jag i alla fall klar och när jag kom ut var det en rolig liten kö som stod och väntade 20 meter bort och jag var glad att jag var klar så tidigt.

Eftersom klockan inte var så mycket åkte jag till gamla stan. Tog en varm choklad där, som var sååå gott i kylan, och väntade på att affärerna skulle öppna.

 


Detta var faktiskt den enda bilden jag tog, men det var alldeles för kallt för att ta av sig vantarna och plocka fram kameran.

Efter att ha köpt Sverige-tröjor till pojkarna åkte jag tillbaka till lägenheten. I tunnelbanan ser jag alltid massa konstiga människor. Nu var den en mysko typ som kom in och så fort han satte sig, jättenära mig dessutom :S, så somnade han. Inte så han bara blundade utan han somnade verkligen för han höll på att ramla framlänges på mig.

Sen iaf så åkte jag och moster till Kista galleria, ett jättefint och stort köpcentrum. Dessutom har de öppet till 21 alla dagar, så perfekt för shopping! Vi åt (jag råkade ta någon annans mat såg jag när vi satt oss haha), gick i lite affärer och sen tittade vi på bio som låg i samma byggnad. 11 biosalonger hade de(!). Vi såg nyaste Harry Potter och den var bra. Har ju sett alla de andra så ;)

Senare på kvällen körde K mig till Arlanda och jag flög hem igen, bra resa :) Nu bara 5 dagar kvar till det stora äventyret :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0