Frågor

Tänkte svara på ett par frågor för de som inte vet så mycket om au pair-jobbet. En del saker beror på vilken familj man kommer till, men jag skriver hur det ser ut för mig.

Vad har du för arbetstider och hur ofta jobbar du?
Jag jobbar alla vardagar och ibland på helgen ifall föräldrarna t.ex. ska iväg.

På vardagarna jobbar jag först från kl 7.15 - 10 ungefär. Då förbereder jag barnen för skolan och skjutsar de dit. När jag har lämnat de har jag en del hushållsarbete och tvätt att sköta (barnens).

Sedan jobbar jag från 14.45 till ca 18.30/19-tiden. Det är då barnen slutar skolan och jag skjutsar de till aktiviteter, leker med dem osv. Jag slutar när föräldrarna är hemma och pappan har lagat mat.

Det är ganska så olika från dag till dag, ibland har jag inte så mycket hushållsarbete och ibland kommer föräldrarna hem tidigare. Denna veckan har 4-åringen börjat sitt jullov så då jobbar jag under dagen.

Får du lön?
Ja, alla au pairer får 195.75 dollar per vecka = 1330 kr. Sedan får man boplats, mat och värdfamiljen betalar 500 dollar för att man ska kunna läsa en kurs också.

Får jag ta mat från deras kyl?
Ja! Jag frågade värdmamman om det var något jag inte kunde ta, nej, sa hon. Men det känns konstigt att gå och rota i deras skafferi efter mat, men vänjer mig nog mer och mer vid det ^^

Är det någon som funderar på att åka? DO IT :) Om man inte tycker om barn (haha) kan man hitta en familj med äldre ungar. Vet en au pair här som jobbar i en familj med två tjejer på 13 och 15 år.

Fråga om det är nåt mer ni undrar över :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0